Checklista dla startup foundera

Checklista dla startup foundera
Photo by Glenn Carstens-Peters / Unsplash

Mam przyjemność pracować z różnej maści founderami. Podejścia do budowania startupu są różne ale na bazie moich doświadczeń w pracy z nimi przygotowałem parę punktów dla osób które przymierzają się do rozpoczęcia czegoś własnego.

1/ Problem

Istotność pomysłu. Czy problem to "painkiller" czy "vitamin". To pierwsze rozwiązuje palący problem klienta. To drugie, to nice-to-have. Nie inwestuj czasu i pieniędzy w rzeczy które nie są "painkillerami" dla Twoich klientów.

Aspekt osobisty. Czy problem jest ważny dla ciebie, musisz mieć pasje by go rozwiązywać. podążanie ścieżką budowniczego firmy wiąże się z wieloma potknięciami i upadkami. Musisz mieć dużą motywację by brnąć dalej.

Walidacja. Sprawdź czy rozwiązanie rezonuje z potencjalnymi klientami w rzeczywistości. Nocode pozwala na budowanie pełnych produktów ale też bardzo szybkich prototypów!

2/ Produkt

Zespół. By zbudować produkt zazwyczaj potrzebny jest developer który zajmie się technologią. UX/Grafik który zadba o estetykę i przyjazność docelowego rozwiązania oraz produktowiec który będzie wiedział co i kiedy warto budować. Bez obaw, wszystkie te role można zrekrutować lub skorzystać z freelancerów/agencji.

Możesz próbować też swoich sił dzięki narzędziom nocode. Narzędzia ułatwią osiągnięcie pewnych szybkich efektów ale pamiętaj, że to nie pędzel maluje obraz tylko malarz.

Prostota. Nie staraj się dodać wszystkich swoich pomysłów na raz. Nawet jeśli są one dobrze zwalidowane, potrzebne, oczekiwane. Brak skupienia i rozdrobnienie działań to bardzo częsta przypadłość founderów. Bardzo łatwo wtedy o obniżenie jakości, wolniejsze dostarczanie jakości przez rozdrobnienie zasobów i uwagi.

3/ Rynek

Cyfrowe otoczenie. Sprawdź jakie słowa kluczowe opisujące Twoją działalność są popularne. Na tej podstawie możesz oszacować na jakie frazy się optymalizować. Nie zawsze wybieranie najpopularniejszej frazy to dobry pomysł - często lepiej na początku zająć niszę.

Konkurencja. Z kim konkurujesz, jakie są ich słabe i mocne strony? Nie porównuj się i nie skupiaj na tym za bardzo, ale miej świadomość. Ważne by się odróżnić.

Total Addressable Market. Czyli ile pieniędzy jest do zdobycia. Nie skupiaj się na tym przesadnie. Nie warto wchodzić na rynek o wartości paru tysięcy złotych ale nie poświęcaj też na tym etapie za dużo uwagi na wyliczanie tego ile będziesz zarabiać jak zdobędziesz 5% rynku. Skup się na pierwszych płacących klientach.

4/ Klient

Identyfikacja. Na jakich grupach, forach przebywa Twój klient. O czym pisze i czyta na mediach społecznościowych. O czym należy pisać by algorytmy podały mu Twoją treść?

Stan obecny. Jak Twój klient radzi sobie  teraz z problemem który będziesz rozwiązywał? Czy są to inne narzędzia, dodatkowy etat w firmie? Oszacuj ile go to kosztuje.  W procesie sprzedażowym jest tylko jedna rzecz lepsza niż obietnica oszczędności pieniędzy lub czasu. Jest to obietnica dodatkowych przychodów.

Zmiana zachowań. Dlaczego miałby zmienić swoje zachowanie i zacząć korzystać z Twojego produktu? Czy masz wyjątkową wiedzę domenową która sprawia, że twoje rozwiązanie jest bardziej wnikliwe, dopasowane? Pomyśl krytycznie, kto ostatecznie ma korzystać z Twojego produktu, ile musi poświęcić czasu na naukę.

Audience. Dobrym rozwiązaniem jest budowanie "audience" czyli grupy bezpośrednio zainteresowanej Twoim rozwiązaniem. Może to być lista mailingowa postawiona na Mailer na prostym landingu stworzonym w Carrd. Dzięki temu masz bezpośredni kontakt do potencjalnych klientów. Tworzenie treści i aktywność na grupach / mediach społecznościowych gdzie przebywa Twój target pomoże dotrzeć z przekazem i landingiem do osób których szukasz.

5/ Budżet

Maraton. Budowanie startupu to maraton i trzeba się przygotować, że strumień gotówki nie zaleje Ciebie po pierwszych miesiącach. Mawiają, że najlepszym inwestorem jest Twój obecny pracodawca - pozwala Ci budować produkt na boku płacąc pełną pensje.

Work smart! Narzędzia nocode pomagają w tym aspekcie - jeśli uczysz ich się samemu, drastycznie zmniejszasz koszty prowadzenia działalności. Jeśli korzystasz z zewnętrznej pomocy nocode dostarcza efekty wielokrotnie szybciej dzięki czemu skracasz "time-to-money" swojego przedsięwzięcia.

Co-founder. Dobrze jest mieć towarzysza niedoli w tym wyścigu. Dodatkowa osoba oznacza więcej rąk do pracy i mniejsze koszty na początku. Jeśli myślisz o potencjalnym exicie to VC też pewniej się czują z firmami gdzie jest dwóch founderów (zmniejsza bus-factor przedsięwzięcia, czyli jeśli z jakiegoś powodu znikasz to VC ma backup).

Pamiętaj też, co mawiają o founderach, że to ludzie którzy zmienili "siedzenie w biurze 9-17" na "pracę 24/7".

Wrap-up

Budowanie to niesamowita przygoda która wymaga wiele wytrwałości. Nocode sprawia, że można zacząć ją wcześniej i łatwiej. Ale warto jest mieć plan i świadomoś, że każda działalność gospodarcza niesie ryzyko. Najważniejsza zawsze będzie determinacja w dążeniu do celu - tu nocode nie pomoże :)

Czego brakuje na tej liście Twoim zdaniem? Koniecznie daj znać!