Aplikacje bez kodowania w Liceum!

Dziś chciałbym się podzielić wspaniałą nowiną - od września będę miał przyjemność uczyć nocode w warszawskim liceum.

Bardzo mi na tym zależało, bo szczerze wierzę, że #nocode to trend demokratyzujący technologię - dlatego marzę, by każdy dzieciak miał okazje go poznać. Szansę tę zawdzięczam Maćkowi Remiszewskiemu który w zasadzie wpadł na ten pomysł i zaproponował mi to szaleńcze wyzwanie oraz p. Dyrektor liceum Bednarska Szkoła Realna która uwierzyła w mój naszkicowany na kolanie program zajęć i zaprosiła do grona nauczycieli.

Bednarska Szkoła Realna

Moja ocena polskiego publicznego systemu nauczania jest negatywna tym bardziej się cieszę, że będę miał okazję pracować w Bednarskiej Szkole Realnej. Czym są szkoły realne? Jak czytamy na stronie liceum:

Powołane w połowie XVIII wieku pierwsze szkoły realne kładły nacisk na “…kształcenie w dziedzinach praktycznych, mających przydać się uczniom w życiu…”, które jednocześnie “…miało być zajmujące i interesujące dla uczniów…”. Definicja słownikowa mówi, że była to “dawna szkoła średnia z przewagą przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”. Dziś określenie to możemy odczytywać, jako wzywające do odnoszenia treści i form nauczania do rzeczywistych potrzeb kraju i obligujące do rozwijania u uczniów realnych umiejętności przydatnych w życiu zawodowym.

Plan lekcji

Program zajęć który przygotowuję to trochę bolid budowany podczas wyścigu ale już wiem, że chcę przedstawić dwa wątki:

  • budowanie aplikacji w Bubble - na to poświęcę połowę czasu. Chciałbym, by uczennice i uczniowie zbudowani 3-4 funkcjonujące prototypy
  • zestaw narzędzi solopreneura - czyli przegląd około 15 różnych platform nocode które przyspieszają rozwiązywanie problemów i budowanie produktów

Zakładam, że zajęcia będą praktyczne - nie przygotowuję instrukcji krok po kroku jak coś zrobić. Każde z narzędzi którego będziemy się uczyli ma swoje zestawy onboardingowe - lepsze lub gorsze - uważam, że umiejętność przyswajania i uczenia się w takich warunkach jest wartością samą w sobie.

Po około trzech miesiącach delektowania się smakami różnych nocode'owych narzędzi przejdziemy do grande finale - zbudowania własnego narzędzia / produktu internetowego. Myślę, że nie powstrzymam się by chwalić się tutaj kolejnymi postępami.

Skalowanie

W ten sposób mogę pokazać nocode garstce dzieci. Jak sprawić, by zwiększyć tę liczbę?

Planuję przygotować precyzyjny skrypt 2-4 lekcji dla nauczycieli informatyki którzy nie znają nocode. By to zrobić dobrze chcę usłyszeć pytania grupy, zobaczyć gdzie są wątpliwości z którymi laik może mieć problem.

Jeśli znasz nauczyciela informatyki który chciałby rzucić okiem na taki skrypt by go skomentować i lepiej przygotować do szerszego wykorzystania - daj znać!