O No-code w Liceum

Dzięki uprzejmości Maćka Remiszewskiego dziś miałem okazje, pierwszy raz w swoim życiu, poprowadzić zajęcia informatyki dla młodzieży. W Bednarskiej Szkole Realnej opowiadałem o tym czym jest #nocode i dlaczego uważam, że jest to trend który warto śledzić.

Citizen Developer

Moim głównym celem było pokazanie, że dzięki narzędziom #nocode (zwanych też #visualdevelopment) każdy z nas może zostać #citizendeveloper’em czyli osobą tworzącą kompletne aplikacje biznesowe na potrzeby własne lub swojej organizacji.

Technologia dynamicznie rozwija narzędzia nocode czyniąc je coraz bardziej kompletnymi alternatywami dla tradycyjnego programowania przez co trend ten nabiera prędkości.

Dobrą ilustracją powyższego jest ścieżka jaką przeszedł bubble.io - jedna z popularnych platform nocode. Niedawno ogłosiła ona, że ma 2 miliony użytkowników.

Założonej w 2012 roku firmie  osiągnięcie pierwszego miliona użytkowników zajęło 9 lat. Drugi milion przyszedł po 347 dniach! W połączeniu z niską barierą wejścia zwiastuje to prawdziwą demokratyzację technologii.

Same zajęcia poprowadziłem w formie live coding - odtwarzałem aplikację którą uczniowie wykonali w ramach grupy na wcześniejszych zajęciach. W paręnaście minut stworzyłem graficzny interfejs który zapisywał dane do bazy oraz osobną stronę która je odpowiednio wyświetlała.

Mówi się, że nocode skraca development aplikacji o połowę. Sam nie jestem tradycyjnym developerem więc trudno mi się wypowiadać. Na pewno dramatycznie skraca czas do osiągnięcia minimalnego znaczącego efektu - klikalnego prototypu.

Zajęcia skonkludowaliśmy listą rzeczy którą warto by było dodać - rejestracja i logowanie oraz warstwa uprawnień użytkownika, poprawki estetyczne i UXowe.

Na zrobienie tego potrzebowałbym pewnie do dwóch kwadransów których nie miałem bo chciałem jeszcze powiedzieć o tym jak zacząć przygodę z Bubble.

Jak zacząć przygodę z Bubble?

To temat na serię wpisów - ale trzymając się konwencji lekcji pokazałem następne kroki związane z nauką Bubble.

  • Lekcje Bubble - platforma oferuję 12 lekcji które prowadzą Cię za rękę i przedstawiają kluczowe koncepty
  • Jak zbudować klon serwisu x - w drugim kroku polecam stworzyć klon popularnego serwisu. potem drugi i trzeci. Nie muszą być ładne, ale. tojest ten moment w którym albo będzie *klik* albo uznasz, że to nie dla Ciebie.
  • Zbudować własny pomysł - mając wiedzę z poprzedniej części możesz zacząć budować własny pomysł. Tworzenie rozwiązań to najlepszy sposób na nauczenie się platformy.
  • A co gdy utknę? Skorzystaj z Google. Bubble jest na rynku 10 lat i ma bogatą wspierającą społeczność. Jest ogromne prawdopodobieństwo, że Twój problem nie jest nowy i został już rozwiązany.

Są jeszcze bootcampy, płatne kursy online, vide na YT, wsparcie coachów - każdy może wybrać własną ścieżkę.

Anyway, była to fantastyczna przygoda móc podzielić się tą wiedzą z innymi. Teraz mam wrażenie, że dla mnie była to ciekawsza lekcja niż dla moich uczniów bo mam wiele przemyśleń po tych zajęciach.